onsdag 6. januar 2010

Den første uka av 2010 blir tilbrakt på Rikshospitalet og Ahus. Siden vi har litt tid overs tenkte vi at vi kunne lage en liten blogg. Så dermed starter denne bloggen med operasjonen til Luca.

Siden Luca var 6 mnd har vi visst at han en dag måtte inn for hjerteoperasjon. Han hadde et hull i hjertet (ASD) som ikke ville gro (skal normalt gro ganske fort etter at de er født).
Luca har ikke hatt noen symptomer og har vært frisk og rask som alle andre barn. Opersajonen måtte til pga mulige komplikasjoner senere i livet.

Mandag 4.januar bar det inn til Rikshospitalet for innleggelse. Dagen gikk med til masse venting og undersøksler som EGK, ultralyd, røntgen og blodprøver. Lille tapre Luca kom seg gjennom dagen og sovna som en stein da kvelden kom.

Kl 8 dagen etter trilla vi Luca til operasjonsstuen. Thomas fulgte han inn og venta hos Luca til han sovna av narkosa, mens jeg stod igjen sammen med tårene på gangen og venta...

Vi ordna oss, slappa av litt og gikk en tur. En tur som ble ganske kort pga mange minus ute... Satte oss i kafeen med en kaffekopp kl 10 og da ringte telefonen. Pulsen steg da jeg skjønte det var fra kir.avd. Vi ble fortalt at de ville være ferdig rundt kl 11 - halv 12, og så var klokka bare 10! De var ferdige!!! Skuldrena datt ned et par hakk og tårene tittet frem i øyekroken. Vi kunne komme opp på intensiven og hilse på han :) Han sov så godt, vår tapre lille engel.

Han lå på intensiven til han kom på rommet vårt i dag tidlig. Nå ligger han og sover. Sliten gutt stakars! Godt det endelig er over!!
Blir her på Riksen noen dager til før vi drar til Ahus for et par dager.
                                                                                                                                                                                                                                                                        

Besøk av onkel Per Erik dagen før operasjonen. Nyter den siste maten før faste


 
Da har jeg fått på bedøvelsesplaster på henda mine med Ole Brumm klistremerker


 

Klar for å rulles inn på operasjonsstua. Pappa skal følge meg inn mens jeg får narkose 

 
Da er jeg inne igjen hos mamma og pappa etter et døgn alene på intensiven

 
Mmmmm... Godt med litt yoghurt etter å ikke ha spist på mange mange timer!

                             
Besøk av onkel Per Erik. Nå er jeg litt mer sliten og slapp...Men jeg kommer meg!



Klokka er nå snart 22:00 og dagen har gått veldig fint. Luca gråt en stund da han kom inn til oss i dag tidlig, men etter litt smertestillende sov han godt noen timer. Da han våkna var han klar for litt yoghurt før han sovna igjen. Da han våkna igjen ville han ha rosiner. Og så fikk han sjokolade :) Thomas spurte om han ville ha, og da kom det et langt "jaaa". Disse dagene får han det han vil ha bare han får i seg litt!


Ved middagstider kom onkel Per Erik og Luca spiste en hel pølse til middag. Virker som dette skal gå greit og at vi kanskje kan få en rolig natt. Men bank i bordet... Heldigvis kan vi bare dra i snora hvis det er noe. Her blir vi passa godt på og vi får en utrolig service!!


Lillegutt sover nå og jeg tenker nok jeg og snart skal finne senga...


--Gunn-Kristin--

4 kommentarer:

Kari L Motrøen sa...

Flott side. Glad opperasjonen er over og at alt gikk bra :) Glad i dere. Klem fra mormor :)

kif sa...

Jeg er så glad for at det er godt så bra.Det virker som Luca er i ferd med å bli sitt gamle jeg.Det blir nok godt for dere å komme hjem snart.Masse klemmer til dere alle fra "farfar"

Anonym sa...

Flott side.. kom tilfeldigvis over den da jeg søkte etter info om pacemaker,som jeg fikk operert inn for 1 mnd tid siden.Godt og se at guttungen deres er i form og har det bra.ønsker han og dere alt godt.
Mvh Fredrik

Gunn-Kristin sa...

Hei Fredrik!

Luca er en tøff liten kar som kom seg gjennom det hele uten trøbbel!! Og vi er glad det er overstått!

Håper alt går bra med livet med pacemakeren!

Gunn-Kristin